BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

2010. november 15., hétfő

Felesleges Jelbeszéd

Mielőtt Gombóc Artúr kibújt volna, az képzeltem milyen hasznos lesz majd megtanítani jelbeszéddel kommunikálni, így még mielőtt szavakkal képes lenne magát kifejezni, majd elmutogatja mit szeretne vagy mi a baja.

Ki is néztem egy-két internetes oldalt, infót gyűjtöttem terhesség alatt hogy hogy kezdjünk neki a mutogatás tanításnak, aztán a felhalmozódott feladatok és cirógatások mellett háttérbe szorult ez a gondolat. Illetve bevallom, egyáltalán nem volt szükségem semmiféle kommunikációs segédeszközre. Ösztönösen megtaláltuk a csatornát.

Pár hónap alatt belerázódtam a sírás elemzésbe. Meg tudtam különböztetni az unatkozós nyávogást a 'vége a világnak' éhes sírástól, vagy a fájdalomtól való sírást a 'megilyedtem valamitől' stresszes sírástól. Apa mindíg is csodált ezért a képességemért, de apa még a Boci, Boci Tarkában sem ismeri fel a ritmust. Amit ezzel mondani akarok, hogy ha igazán figyel (ez esetben fülel) valaki és rá van hangolódva a gyermekére és nem teljesen botfülű, akkor ez a képesség nem földön kívüli. 

Amikor a gyerek már tudja hogy mit akar és koordinációs képességei is lehetővé tennék hogy elmutogassa amit szeretne, szerintem legalább 11 hónapos, sőt. Egy éves kora után a mi kisdedünk pedig már elkezdte szavakba önteni az akaratát, ami még egy olyan három hónapig a "kérsz"-ből állt, de ezzel tökéletesen elért mindent. 

Az elgondolkodtató, hogy lehet csak a mi Törpénknek van ennyire leegyszerűdödve a fantáziája de a sírás eddig nálunk kizárólag éhségre, álmosságra és fájdalomra redukálódott. Persze ez most rohamosan változni látszik, és így 16 hónaposan ki-ki villan az az igazi vas akarat, és ezzel párhuzamosan egyre gyakoribbak a fájdalmas farkas üvöltések, gyászos sírástól leborulásos kezeimre hajtom a fejem zokogások, saját magam pofozása elkeseredésemben és a fejemet a falba verem (vagy leginkább lefejelem azt a tárgyat ami a legközelebb van hozzám). 

Gombóc egy éves kora óta van a "kérsz" és ezzel mindent tudatott. Vegyél fel, tegyél le, éhes, szomjas, álmos, bármit de tényleg bármit. Így 16 hónaposan pedig már mindent elmutogat vagy elmond. "Addide" ez új, vagy odamegy és rámutat a kívánságra. Én nem találkoztam eddig azzal az életciklussal, amikor határozottan segített volna a jelbeszéd. Tökéletesen megértettük eddig egymást a kisfiammal. A félreértések szerintem most fognak kezdődni, ahogy egyre jobban alakul a kis egyénisége, van saját akarata és egyre több dologban szeretne szabad kezet. Ebben eddig megpróbáltunk teljesen partnerek lenni és a "nem"-et csak az abszolult tilos dolgokra redukálni, és hagyni teret hogy felfedezze gyermekünk a világot és saját magát. Viszont most határozottan elkezdődött a hiszti korszak, és a mi kis Angyalunk gyakran a földhöz csapkodja magát, krokodil könnyekkel teli arcocskával. Itt viszont megint igen keveset segíthetne a jelbeszéd, mert itt már elkezdődtek a komplex érzelem-akarat harcok, és nehezen lenne elmutogatható mi frusztrálja kisdedünket. 

0 comments: